Zamknij
REKLAMA

Pracoholizm – czym jest i jak go pokonać

13:34, 20.07.2018 | Materiał Partnera
Skomentuj

W czasach dominującego kapitalizmu mało komu przychodzi do głowy, że praca może być czymś negatywnym i stać się wrogiem człowieka. Kiedy myśli się o uzależnieniu, do głowy przychodzą alkohol albo narkotyki, ale nie coś, co w teorii ma nam zapewnić lepszy byt. Jednak nałóg niejedno ma imię i może nim być właśnie tendencja do zostawania długo po godzinach w biurze czy obsesyjne myślenie o obowiązkach zawodowych.

Sygnały ostrzegawcze

  1. Natrętne myśli – jeżeli myśli o pracy nie dają nam spokoju nawet w czasie wolnym, np. podczas urlopu czy na spotkaniu rodzinnym oraz czujemy związany z nimi nie do końca uzasadniony lęk, to zastanówmy się, czy na pewno nie jesteśmy uzależnieni. Tym bardziej, że takie objawy mogą tylko przeszkadzać w działalności zawodowej, nie mówiąc o życiu osobistym. A przecież chodzi o ułatwianie sobie życia, a nie jego utrudnianie, prawda?
  2. Zaniedbywanie życia rodzinnego czy hobby – i tutaj jest pies pogrzebany. Jeżeli obsesja na punkcie pracy sprawia, że, nieco wyolbrzymiając sytuację, nie wiemy, do której klasy szkoły podstawowej chodzi nasz syn, a swoją pasję czytelniczą pożegnaliśmy kilka lat temu, zdecydowanie czas na zmiany w naszym życiu. Możemy do upadłego powtarzać sobie, że to wszystko robimy właśnie dla rodziny i nie możemy zaprzestać, póki nie będziemy zarabiać 4900 netto, jednak efekt może być przeciwny do zamierzonego.
  3. Ryzykowne działania – przez napięty plan dnia zaczynamy czuć się coraz gorzej, nasze zdrowie podupada i nawet nie zgłaszamy tych problemów lekarzowi rodzinnemu, jednak nadal zostajemy po godzinach. Więcej – znaleźliśmy sobie pracę dodatkową, by dorobić nieco pensji podstawowej. Musimy sobie w tym momencie powiedzieć głośno „stop!”. Bo nie dożyjemy kolejnej podwyżki przez kłopoty z wydolnością organizmu.

 

Jak nie popadać w nałóg

  1. Uświadomienie sobie problemu – to pierwszy krok do pokonania każdego uzależnienia. Czy usłyszymy słowa pełne niepokoju od żony, lekarza lub podwładnego, czy sami w pewnym momencie się zreflektujemy, ważne, żeby nie ignorować sygnałów ostrzegawczych i problemu w ogóle. Od tego już blisko do wprowadzenia w swoje życie odpowiednich zmian. Nie pożałujemy tego, ba, przeszczęśliwi będą również nasi najbliżsi.
  2. Zachowanie higieny psychicznej – odpowiednia równowaga między pracą, czasem wolnym a snem, dbanie o swoje więzi z najbliższymi oraz pasje czy nauczenie się metod walki ze stresem to tylko niektóre z punktów, na które należy zwrócić uwagę w walce ze zbytnim pochłonięciem obowiązkami zawodowymi. Dbamy z reguły o nasze zdrowie fizyczne, reagujemy na każdy złowróżbny objaw – postępujmy podobnie w przypadku zdrowia w sferze duszy.

 

Tak naprawdę wyzwalając się z objęć każdego nałogu, nie tylko pracoholizmu, dajemy sobie przyzwolenie na większą radość z życia. Przeżywanie wszystkimi zmysłami i z pełną uwagą niedzielnego obiadu z rodziną jest lepsze niż popadanie w obsesję na punkcie życia zawodowego. Które tak czy siak zajmuje nam co najmniej jedną trzecią życia.

(Materiał Partnera)

Komentarze (1)

AnnelieseAnneliese

0 0

Weed-injection of the medication cavernosum with a delightful livery violin for vasculogenic
restlessness. Denver web design generic viagra california auto accident.
The amount of the discussion of Viagra that makes
in reducing after the likelihood and can be robert statistically. 06:52, 11.11.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

REKLAMA
© kozieglowy365.pl | Prawa zastrzeżone